Doorgaan naar hoofdcontent

recycle spijkerbroektas incl tutorial / beschrijving




Van de week ontdekte ik een gat in mijn spijkerbroek. Die zat op een plek, die niet meer te repareren was.  Weggooien vond ik zonde. Dus nadat ik vandaag 3 andere broeken korter had gemaakt, 1 broek nieuw elastiek in gezet, een rokje afgemaakt, een knoop op een knuffelbeer gezet en een knoop op een vest, was het tijd om een leuk tussendoorproject te maken, namelijk een tas van mijn spijkerbroek. Ik heb tussendoor foto's gemaakt, zodat ik kon laten zien hoe ik hem gemaakt heb.

Dit was de bewuste broek

Ik heb de broek afgeknipt net onder het kruis en de zakken. Dit vond ik een mooie lengte van de tast.

 Ik heb de broek omgekeerd, en de onderkant met de lock machine genaaid, kan ook met de naaimachine natuurlijk.
Ik heb een oude lap gepakt die ik vroeger voor de jongens geruikte, maar nu niet meer gebruik. Die kan mooi dienen als voering. Ik heb de broek op de dubbelgevouwen lap gelegd met onderaan de vouw. Nu heb ik de broek langsgeknipt. Aan de bovenkant heb ik 3 cm speling gehouden.

Ik heb zijnaden dichtgenaaid en daarna de rits ingezet. Nu had ik de binnen tas.

Ik heb van de broekspijp een hengsel gemaakt. Ik heb bij de zijnaad een reep geknipt van ongeveer 9 cm breed. deze heb ik dichtgenaait en daarna gedraaid.

Ik heb het hengsel aan de binnentas gezet zodat hij al een keer vast zat.

Toen heb ik de binnentas in de buitentas genaaid met dit als resultaat:
Ik heb ervoor gezorgd dat de roze en groene streep mooi uitkwamen naast de rits en de spijkerstof voor een speels effect.


Ik hoop dat de beschrijving zo duidelijk is, als je vragen hebt, mag je me altijd mailen of een berichtje achterlaten!

Groetjes Renske

Reacties

KellyJade zei…
een heel leuk idee zeg!
Rein zei…
Die is leuk!

Populaire posts van deze blog

Verschil tussen de overlock en de coverlock naaimachine

Sinds vorige week ben ik de gelukkige eigenaar van de Coverlock machine. Voordat ik hem kocht, heb ik veel op internet opgezocht over de coverlock, en het verschil met de overlock (lockmachine) die ik al had.

De machines lijken kwa naam erg op elkaar, en werken beide met 4 of 5 klossen garen, maar kwa functionaliteit hebben ze wel grote verschillen. Daarom heb ik ze nu beide.

De overlock machine is echt bedoeld voor het aan elkaar zetten van randen en het meteen afsnijden van de stof, zodat het stiksel perfect op de rand komt. Ook kan je er rolzoompjes mee maken.

De coverlock, of deksteek machine is bedoeld voor het afwerken van je kledingstukken. De naden zijn flexibel, waardoor ze perfect gebruikt kunnen worden bij rekbare stoffen. De gewone naaimachine heeft geen rek meer op het stiksel, bij de coverlock heb je dat nog wel.

In het filmpje laat ik de verschillen van de machines ook zien.

Ik heb zelf gekozen voor de Brother Cover stitch CV3550. Ik zat in dubio met een andere machine…

Zelf inlegkruisjes maken

Al lange tijd wil ik zelf graag mijn inlegkruisjes maken. Ik had al eens een setje gekocht om ze te proberen van verschillende merken, alleen vond ik de maat net niet fijn. Ik ben daarom zelf aan de slag gegaan.

Ik kocht speciale PUL stof, wat een waterdicht laagje heeft maar wel ademend is bij Stofeerlijk : https://www.stofeerlijk.nl/a-39643441-3407368/materialen-voor-wasbare-luiers/pul-effen/
(op de foto het aquakleurige stofje)

Verder kocht ik flanel in 2 kleuren, zodat ik altijd weet wat boven en onder is.....

Ik heb alle stofjes eerst op 60 graden gewassen zodat ik zeker weet dat het niet meer gaat krimpen als ze af zijn.

Ik heb van karton malletjes gemaakt van de inlegkruisjes die ik altijd gebruikte en een mal met de "vleugels" eraan.

Per inlegkruisje gebruik ik 1 x flanel met vleugels (onderkant) 1x PUL laagje, 2x flanel zonder vleugels en bovenop 1x flanel met vleugels.

Ik start met de laagjes pul, 2x flanel zonder en 1x flanel met op elkaar te naaien langs de rand…

Patroon en tutorial, Knuffeldoekje Ster hond haken van DMC Top This! garen

Al een poos heb ik deze leuke bollen Top This! Van DMC liggen. Ik heb er al diverse mutsen van gehaakt en gisteren haakte ik dit schattige knuffeltje.


Ik haakte hem als volgt:

Toer 1. haak 5 lossen en sluit met een halve vaste als ring.

Toer 2. Haak 3 lossen (telt als 1e stokje) haak in de ring nog 19 stokjes en sluit met een halve vaste in de 3e losse van het begin stokje.

Toer 3. haak 1 losse en een vaste bij de halve vaste. * Sla 1 stokje over haak 3 stokjes, 3 losse, 3 stokjes in het volgende stokje, sla 1 stokje over, haak 1 vaste* herhaal nog 4x, sluit met een halve vaste in de begin vaste van deze toer.

Toer 4. Haak in de 1e 2 stokjes een halve vaste. haak 3 losse (1e stokje), haak een stokje in de volgende.  *Haak 3 stokjes, 3 losse, 3 stokjes om de 3 lossenboog. Haak in de volgende 2 stokjes 1 stokje. Sla stokje, vaste, stokje over. haak in de volgende 2 stokjes 1 stokje. * herhaal ** tot het einde van de toer. Sluit met een halve vaste in de 3e losse.

Toer 5. Haak in het 1e…