zondag 4 november 2018

Smyrna, een oude techniek in een nieuw jasje.

Smyrna is een hele oude techniek voor het maken van tapijten. DenDennis heeft deze techniek in een nieuw jasje gestoken en super leuke moderne knoopkussens op de markt gebracht.
Smyrnatapijten zijn genoemd naar havenstad Smyrna, tegenwoordig heet het Izmir, in Anatonie. Een belangrijk deel van hun handel is handel in oosterse tapijten. Deze tapijten werden met sterke, dikke vaak zacht aanvoelende garens geknoopt met een smyrna naald. Vaak waren dit oosterse tapijten met mooie patronen. Smyrna is een knooptechniek met korte draden die je in een stramien knoopt. Je knoopt korte draden met de smyrnanaald volgens een patroon. Er wordt gewerkt op een stevig stramien. Het smyrnastramien lijkt op een borduurachtergrond. Het verschil is dat de smyrna ondergrond van stevig slijtvast materiaal gemaakt is.

DenDennis heeft samen met Durable super leuke moderne pakketten uitgebracht met de smyrna techniek. Hierop zijn de bekende beestjes van DenDennis afgebeeld.
Ik heb een pakket besteld om met mijn zoon aan de slag te gaan.
In dit filmpje laat ik de pakketten zien, en laat ik zien hoe het knopen gaat:



Het figuur is volledig afgebeeld op het stramien, waardoor je heerlijk kan werken. Voor kinderen heel duidelijk, maar voor mij ook heerlijk als ik tv zit te kijken en even niet wil tellen of nadenken tijdens het handwerken. In het pakket zitten allemaal kleine pakketjes met daarin draden van 6 cm. Je hoeft ze dus niet meer te knippen 😊

Zelf heb ik een handige bak erbij gepakt om de draadjes op kleur te sorteren, zodat je ze nog makkelijker pakt.

Mijn zoon van 9 vind het super leuk om te doen We werken er samen aan (anders duurt het hem te lang) en zo groeit het project lekker.

Heb jij wel eens een smyrna kussen of smyrna kleed gemaakt? Ik vind het een leuke afwisseling naast het haken en breien en vind het super leuk dat deze oude techniek in een nieuw jasje gegoten is.
Groetjes Renske

1 opmerking:

De Breimeisjes zei

Leuk! Op de KreaDoe heb ik de kussens in 't echt gezien en gevoeld, echt mooi en heel zacht!
Groetjes,
Akkelien