zaterdag 23 maart 2019

Omslagdoek van Scheepjes Whirl garen, patroon.

Bollen verloopgaren vind ik zelf ideaal om te haken als ik op pad ben. Ik heb al veel met wollcandy unicat garen gehaakt, maar toen de scheepjes whirl garens uitkwamen wilde ik die ook graag gaan proberen.
Ik ben aan de slag gegaan met kleur 752 Raspberry Rocky Roads.
Ik vind het prettig garen om mee te haken. Je steekt niet tussen de draden door zoals bij de gewone unicat garens, omdat het een getwijnde draad is. De overgangen zijn soms iets dik. Daar zie je aan het einde gelukkig niks meer van. Ook is de draad heel dun. Maar het went snel om ermee te haken.
Ik ben zelf erg tevreden met dit project, wat ik vorig jaar op vakantie gehaakt heb. Ik zat op diverse plekken heerlijk te haken, bij het zwembad, in de recreatiezaal, in het zonnetje, terwijl de jongens aan het bowlen waren enz….
Het patroon heb ik speciaal voor jullie uitgeschreven.
Info
De Rand
Afwerking
–      Garen: Verloopgaren. Ik gebruikte 1 bol Scheepjes Whirl garen van 1000 meter. Je kan hem ook maken met bijvoorbeeld Wollcandy Unikat garen van 1100 meter. Dan wordt hij iets groter.
–      Haaknaald: 3,5 mm of andere maat als dat beter bij je garen past.
–      Gebruikte steken: Losse , stokjes, reliëfstokjes
–      Verder nodig: schaar, naald voor draden wegwerken, steekmarkeerders.
–      Na elke toer keer je je werk.
–      De stukjes die tussen de ** staan worden herhaald.
Toer 1: Haak een ring van 5 lossen en sluit met een halve vaste.
Toer 2: Haak 3 lossen (is het 1e stokje) haak 5 stokjes in de ring, 1 losse, 6 stokjes in de ring. Haak 3 keerlossen.
Toer 3: Haak 2 stokjes in het laatste stokje van de vorige toer. Haak een losse. Haak een stokje in het volgende stokje. *haak een losse. Sla 1 steek over en haak een stokje* Haak om de losse een stokje, een losse, een stokje.
Ik zet nu een markeerder om de losse zodat ik weet dat dit de punt wordt. Haak nu weer om en om een losse en een stokje. Het eerste stokje komt in het stokje naast de losse van de punt (zie tekening). Haak in de 3e losse van de vorige toer 2 stokjes. Haak 3 keerlossen.
Herhaal toer 3 nog 5x.
Toer 4: Haak in het 1e stokje nog 2 stokjes. Haak nu in elk stokje en om elke losse 1 stokje. Haak in de punt 2 stokjes, 1 losse, 2 stokjes. Haak nu in elk stokje en om elke losse 1 stokje. Haak in de 3e losse van de vorige toer 3 stokjes. Haak 3 keerlossen.
Toer 5: Haak in het 1e stokje nog 2 stokjes. Haak nu om elk stokje een reliëfstokje achterlangs . Haak in de punt 2 stokjes, 1 losse, 2 stokjes. Haak nu om elk stokje een reliëfstokje achterlangs. Haak in de 3e losse van de vorige toer 3 stokjes. Haak 3 keerlossen.
Toer 6: Haak in het 1e stokje nog 2 stokjes. Haak nu in elk stokje een stokje. Haak in de punt 2 stokjes, 1 losse, 2 stokjes. Haak nu om elk stokje een reliëfstokje achterlangs. Haak in de 3e losse van de vorige toer 3 stokjes. Haak 3 keerlossen.
Herhaal toer 5, toer 6, toer 5,
Haak 6x toer 3
Haak toer 4, 5, 6, 5, 6, 5
Ik heb in totaal 5x het 1e deel gehaakt en 5x het 2e deel met de reliëfstokjes. Nu was ik toe aan de rand. Dit is afhankelijk van je hand van haken, de haaknaald maar ook het garen wat je gekozen hebt.
Toer 1: haak 4 lossen, haak in dezelfde steek nog 1 stokje. *Sla 1 stokje over haak een stokje, een losse, een stokje in 1 steek Je maakt nu steeds een V in 1 stokje.* Haak in de punt 1 stokje 2 lossen 1 stokje. Haak in het eerste stokje 1 stokje 1 losse 1 stokje. *Sla 1 stokje over haak een stokje, een losse, een stokje in 1 steek* Haak 3 keerlossen.
Toer 2: *Haak 5 stokjes om de losse van het 1e V. haak 1 vaste om de losse van de volgende V. * Haak om de 2 lossen van de punt 10 stokjes. *Haak 5 stokjes om de losse van het 1e V. haak 1 vaste om de losse van de volgende V. *
Hecht de draad af en werk de losse draden weg.
Veel plezier met het maken en dragen van deze leuke omslagdoek!
Groetjes Renske

De bollen scheepjes Whirl vind je hier: https://www.renskecreatief.nl/c-4566922/haak-en-breigaren/

Geen opmerkingen: