zaterdag 11 mei 2019

Sjaal Anne, Filet haken sjaal incl uitleg en patroon.




Op vakantie ontwierp ik deze sjaal, gehaakt met een bol scheepjes Whirl Ombre, 554 Tangerine
https://www.renskecreatief.nl/a-54208193/haak-en-breigaren/scheepjes-whirl-ombre/

Ik gebruikte de Filet haak techniek voor deze sjaal en haakte gelijk aan de onder, boven en zijkanten een boord randje mee.


Halverwege draaide ik het patroon om, waardoor hij aan beide kanten er hetzelfde uit ziet.



Het patroon:
start met het wegen van je bol whirl, zonder de wikkel. Noteer het gewicht. Wanneer je op de helft van je bol zit moet je het patroon omdraaien.

Elk blokje in het patroon staat voor 2 steken. een zwart blokje zijn 2 stokjes, een blauw blokje zijn een losse en een stokje. Elke toer start je met een stokje. In het filmpje leg ik de techniek helemaal uit.

Het patroon bestaat uit 34 vakjes, dat zijn 68 steken + 1 startsteek = 69 steken.
de rand bestaat uit 2x 8 steken.
Totaal 85 steken breed.

1. Start met het haken van 85 lossen.
2. haak 2 keerlossen (de keerlossen tellen het hele patroon niet mee als steek) Haak in elke losse 1 stokje. totaal 85 stokjes.
3. haak 2 keerlossen,  haak om en om een reliefstokje achter, reliefstokje voor (zie filmpje)
4. haak 2 keerlossen, haak om en om een reliefstokje voor, reliefstokje achter
5. haak 2 keerlossen, haak om en om een reliefstokje achter, reliefstokje voor
5. haak 2 keerlossen, haak 8 reliefstokjes volgens boordpatroon, haak het filetpatroon van afbeelding 1, haak 8 reliefstokjes. Let erop dat de stokjes mooi doorlopen (zie filmpje)


wanneer je halverwegen je bol bent (weeg je werk en je bol) ga je het patroon draaien, zie afbeelding 2.



Haak het patroon nu verder zoals afbeelding 3 tot je bij de laatste kleurwisseling aangekomen bent.



Haak nu in elke steek een stokje (85 stokjes)
Haak nog 3 toeren reliefsteek. Let erop dat je de relief mooi laat doorlopen (zie filmpje)

Hecht de draden af.

Ik vind het mooi om de sjaal nog te blocken. In het filmpje laat ik zien hoe ik dat doe:


Ik gebruikte hiervoor:
Eucalan van Knit Pro
Knit Blockers van Knit Pro
T-Pins van Knit Pro
Blocking matten van Knit Pro
Blocking Wires van Knit Pro

Alle artikelen vind je hier:
https://www.renskecreatief.nl/c-4607659/blocken-blocking/

Veel plezier met het maken van deze sjaal. Ik vind het leuk om je resultaten te zien, deel hem gerust in mijn facebook groep!

Groetjes Renske

Geen opmerkingen: