zaterdag 16 maart 2019

Verschil tussen de overlock en de coverlock naaimachine



Sinds vorige week ben ik de gelukkige eigenaar van de Coverlock machine. Voordat ik hem kocht, heb ik veel op internet opgezocht over de coverlock, en het verschil met de overlock (lockmachine) die ik al had.

De machines lijken kwa naam erg op elkaar, en werken beide met 4 of 5 klossen garen, maar kwa functionaliteit hebben ze wel grote verschillen. Daarom heb ik ze nu beide.

De overlock machine is echt bedoeld voor het aan elkaar zetten van randen en het meteen afsnijden van de stof, zodat het stiksel perfect op de rand komt. Ook kan je er rolzoompjes mee maken.

De coverlock, of deksteek machine is bedoeld voor het afwerken van je kledingstukken. De naden zijn flexibel, waardoor ze perfect gebruikt kunnen worden bij rekbare stoffen. De gewone naaimachine heeft geen rek meer op het stiksel, bij de coverlock heb je dat nog wel.

In het filmpje laat ik de verschillen van de machines ook zien.

Ik heb zelf gekozen voor de Brother Cover stitch CV3550. Ik zat in dubio met een andere machine, maar deze machine heeft de optie van de 5e klos, waarmee je een super mooie extra optie hebt voor je naad afwerking.

In de kledingindustrie wordt de coverlock veel gebruikt in het afwerken van de zomen van bijvoorbeeld t-shirts en het doorstikken van de gelockte naden.

De coverlock die ik heb heeft de volgende opties:

Drievoudige coversteek
3-naalds, 4-draads versterkte coversteek. Perfect voor zomen, decoratieve effecten en elastische en duurzame naden voor sportkleding.
Brede coversteek
2-naalds, 3-draads coversteek. Ideaal voor zomen, sierstiksels en decoratieve effecten op T-shirts en stretchstoffen.
Smalle coversteek
2-naalds, 3-draads coversteek. Optimaal voor zomen op luxueuze stoffen, biasbanden en sierstiksels.
Kettingsteek
1-naalds, 2-draads dubbele kettingsteek. Ideaal voor het naaien van rolzomen en biasband, het verbinden van geweven stoffen en voor decoratieve effecten.
Drievoudige top-coversteek
3-naalds, 5-draads top-coversteek. Perfect voor zomen, sierstiksels, platte verbindingsnaden en stiksels langs randen met elastiek en zomen.
Top-coversteek (breed)
2-naalds, 4-draads top-coversteek. Perfect voor zomen, sierrstiksels, platte verbindingsnaden en stiksels langs randen met elastiek en zomen.
Top-coversteek (smal)
2-naalds, 4-draads top-coversteek. Perfect voor zomen, sierstiksels, platte verbindingsnaden en stiksels langs randen met elastiek en zomen.

De Top-coversteek kunnen lang niet alle machines.

Mijn Coverlock CV3550 van Brother

Een gelockte naad die ik daarna afgewerkt heb met de 3-delige coverstitch op mijn coverlock

Een zoom gemaakt met de coverlock


Een zoom met de top-coversteek 

Een naad die alleen gelockt is


De restjes van de lockmachine


Wat voor soorten naaimachines heb jij? Kende je de coverlock al?

Groetjes Renske

1 opmerking:

Ellen zei

Ik zou mijn naaimachine vooral niet kunnen missen. Ik heb er een overlockvoet en steek op, die ik regelmatig gebruik. Ik naai alles in elkaar mer mijn naaimachine. Ik leen wel mijn mama haar overlock als ik veel met katoen werk, dat werkt de naden mooier af dan mijn overlecklocksteek. Ik gebruik hem nooit om in elkaar te naaien. Een coverlocknstaat ooit nog op het lijstje.